Információ kerékpárosoknak

Észak-Amerika keleti part, 2015


3.223 km, 14 nap, 230 km/nap

Quebec - Montréal - Toronto - Niagara Falls - New York - Philadelphia - Gettysburg - Nashville (Tennessee)

12 év után visszatértem biciklizni Amerikába, és megállapítottam, hogy ez továbbra is jó dolog. Ami biciklis szempontból nem jó, az az utak minősége, ami ugyan a magyarnál jobb, de nem éri el a Nyugat-Európában megszokottat. Sok az aszfaltban a törés és a keresztirányú borda, ami az autónak csak egy kattanó hang, a biciklinek viszont egy nagy ütés. Ami még nem volt jó, az a választott útirány, de ezt előre tudtam.

Mivel a fiam a biciklizés idején Tennessee-ben, Nasheville-ben élt, ezért világos volt, hogy oda kell érkeznem, és mivel Kanadában még nem jártam, az is természetes volt, hogy Kanadából indulva. Igen ám, de az atlaszok és meteorológiai honlapok mind azt mutatták, hogy ebben az évszakban az uralkodó, sőt szinte kizárólagos szélirány délnyugati, vagyis pont szemben az útiránnyal. Sem az atlaszok, sem a honlapok nem tévedtek, kétszer négy nap intenzív szembeszéllal kellett megküzdenem. Kivette belőlem az erőt. Hiányzott a kicsit menyomom a pedált, utána kicsit gurulok klasszikus biciklis élménye. Helyette maradt a folyamatos, erőből taposás. Végül is én választottam ezt az útirányt. Az utánam jövőknek javaslom, hogy inkább fordítva csinálják.

Minden más viszont kiváló volt. A kanadai és amerikai utak mentén általában van egy szokatlanul széles leállósáv, ahol zavartalanul lehet biciklizni. Amerika ezen sűrűn lakott részén sok helyen táblák figyelmeztetik az autósokat, hogy ügyeljenek a kerékpárosokra. Az autósok jámborak, megadják a tiszteletet a biciklinek, sőt, mintha félnének ettől a furcsa szerkezettől, és inkább nagy ívben kikerülik. Mintha egy magyar autós az országúton egy vágtázó lovassal találkozna.

A benzinkúti és motel infrastruktúra kiváló, ezen a vidéken kellően sűrű is.

Az út kétharmada 1000 - 2000 méteres hegyek között vezetett, számtalan emelkedővel, de érzésre csak feleannyi lejtővel. Az útépítők átalában nagyvonalúak voltak, az utakra sok pénzt elköltöttek, sok feltöltés és bevágás tette viszonylag enyhévé a számtalan emelkedőt. Lehetett gyakorolni a lejtőn szerzett lendület emelkedőn való felhasználásának tudományát, ami végül is a biciklizés egyik legélvezetesebb része. Ugyanakkor gondolj rá, hogy Észak-Amerika hatalmas térség, ott bizony napokig tekerhetsz ugyanabban a hegységben le és föl.

Fent Kanadában hűvös volt, elkelt a hosszú nadrág, dupla pulóver, sapka és kesztyű. Mintha Magyarországon egy hónappal korábban lettem volna. Ugyan sokat sütött a nap, de folyamatosan fújt a hideg szembeszél. Viszont a hűvös szakaszon nem esett az eső. Az út délnek tartott, ahol aztán már 30 celsius fok fölé melegedett a levegő, fahrenheitben meg még sokkal több volt.

Délre haladva az eső is megjött, szinte minden nap volt egy kisebb, nagyobb vagy még nagyobb délutáni zápor, azonban ezeket a menetrend szerinti záporokat a meleg déli szél hozta. Langyos víz esett, nem volt vészes. A szél pedig minden reggel és este elcsitult, akkor lehett jól haladni.

Nem csekély utánajárással kiváltottam egy amerikai telefonkártyát, hozzá gyakorlatilag korlátlan mobil internetet és korlátlan magyarországi beszélgetés opciót. Mindez sokkal komfortosabbá tette az utat, és a hat-hét óra időeltolódást leszámítva szabaddá tette a családdal való kapcsolattartást.

Részletes információk a jobboldali kerékpáros ikonra kattintva.


A Niagara vízesés, Kanadából nézve.
Igazán jó,ebben a műfajban  feljött a második helyre a 2007-ben látott Iguazú mögé.

A Niagara vízesés, Kanadából nézve. Igazán jó,ebben a műfajban feljött a második helyre a 2007-ben látott Iguazú mögé.

A háttérben balra New York, Manhattan, a George Washington hídról.
Manhattan a méretéhez és jellegéhez képest meglepően jól biciklizhető, akár a kerékpáros városnézést is érdemes kipróbálni.

A háttérben balra New York, Manhattan, a George Washington hídról. Manhattan a méretéhez és jellegéhez képest meglepően jól biciklizhető, akár a kerékpáros városnézést is érdemes kipróbálni.

Egy útmenti tábla Virginiában az amerikai történelemről és az igaz szerelemről.
Emlékeztem rá 12 évvel korábbról, amikor szemben jöttem ugyanitt.

Egy útmenti tábla Virginiában az amerikai történelemről és az igaz szerelemről. Emlékeztem rá 12 évvel korábbról, amikor szemben jöttem ugyanitt.

Ez és a következő kép között 12 évnyi apró különbséget rejtettem el.
Ez a kép 2003-ban készült, Wythewille városában, Virginiában, délről észak felé haladván.

Ez és a következő kép között 12 évnyi apró különbséget rejtettem el. Ez a kép 2003-ban készült, Wythewille városában, Virginiában, délről észak felé haladván.

Ez pedig 2015-ben, útban északról dél felé.
Mindkét kép a helyi irodaszer boltról készült.

Ez pedig 2015-ben, útban északról dél felé. Mindkét kép a helyi irodaszer boltról készült.

Az út utolsó és legnagyobb esőjével búcsúztatott Virginia, és ezzel a szivárvánnyal fogadott Tennessee. 
Az út széles, plusz van kerékpároknak kitáblázott leállósáv, a forgalom kicsi, mi kell még?

Az út utolsó és legnagyobb esőjével búcsúztatott Virginia, és ezzel a szivárvánnyal fogadott Tennessee. Az út széles, plusz van kerékpároknak kitáblázott leállósáv, a forgalom kicsi, mi kell még?

Az út vége, a háttérben Nashville, Tennessee.
Visszamennék.

Az út vége, a háttérben Nashville, Tennessee. Visszamennék.