Információ kerékpárosoknak

Párizs - Budapest 1994


1639 km, 7,3 nap, 224 km/nap kerékpárral

Franciaország, Párizs - Németország - Ausztria - Magyarország, Budapest

Az első igazán nagy út volt. Minden kezdőnek ajánlom: az elején, a francia dombvidéken be lehet melegíteni, a közepén a Vogézek és a Fekete-erdő egy kis sportosságot is visz az útba, a végén meg jön a nagy dunamenti osztrák biciklisút, ami a kezdőkkel, kényelmesekkel vagy családosokkal is megszeretteti a hosszútávú biciklizést.

Németországban készüljetek fel arra, hogy túl jó a kerékpáros infrastruktúra. A túl jó azt jelenti, hogy az egész ország - főleg a nyugati része - tele van kerékpárutakkal, amelyek viszont a falusi hivatásforgalomra meg a sétabiciklizésre vannak optimalizálva, ezért le-fel, jobbra-balra kanyarognak a nevenincs falvak és tanyák között. Kedves is, szép is, de lassú. A legtöbb főbb út mellett van kerékpárút, és ha nem ott mégy, a német jogosan rádszól. Sokszor érdemes kisebb kerülő árán is a mellékutakat választani, hátha ott nincs biciklisút, és lehet gyorsabbabn menni.

A német kerékpárutak túl biztonságosak is. Eltérően a legtőbb más országtól, a kereszteződésekben a bicikliutak is kapnak járdaszegélyt, ezzel kényszerítve minden - akár messziről is jól belátható - kerszteződésben az erős lassításra. Ezek a járdaszegélyek egy mountain bikenak meg sem kottyannak, de túl magasak az országúti kerékpárnak. Hát ezt jelenti a túl jó biciklis infrastruktúra.

A német közlekedés és közlekedésszervezés egyébként biciklis szempontból, sőt abból méginkább kifogástalan, de ezt egész Nyugat-Európára el lehet mondani.

Európa történelméből egyébként sokat meg lehet érteni pusztán biciklizés által. Vonattal, autóval, repülővel észre sem vesszük azokat hegyláncokat, amelyek a vasútig, vagyis a XIX. százed közepéig masszívan elválasztották egymástól az országokat és országrészeket. Például Németországot biciklivel - és a vasút előtt minden más járművel - nehezen járható hegyláncok tördelik szét. Már csak ez elégséges ok volt a többtucatnyi német állam évszázados különállására, és az egyesítésükhöz a politikusok meg a nép szándékán kívül a vasút is kellett. Biciklin átérzitek, mekkora erőfeszítéseket követelt meg az ó- és középkori távolsági kereskedelem vagy éppen távolsági hadviselés.

Még erre az útra sem vittem fényképezőgépet, kerékpáros képek majd csak 1997-től lesznek. Viszont az előző évi Grossglockner túrán szerzett tapasztalatok alapján már volt alkalmas biciklim és esőruhám. Volt utainaplóm is, de azt 1999-ben, Barcelonából hazafelé, a Vérmező sarkán ellopták.

​Részletes információk a jobboldali kerékpár ikonra kattintva.


Útközben: Freudenstadt im Schwarzwald, nem messze a Duna forrásától. A Fekete-erdő olyan, mint egy kétszeres magasságú Bakony, jól biciklizhető.
Kép a Wikipédiáról.

Útközben: Freudenstadt im Schwarzwald, nem messze a Duna forrásától. A Fekete-erdő olyan, mint egy kétszeres magasságú Bakony, jól biciklizhető. Kép a Wikipédiáról.